A KÜLDETÉS a cég motorja
- Posted by drkurucz
- On 2016-02-18
- 0 Comments
Egyik előző írásomban levettem a stratégiaírás terhét a KKV vezetők válláról, de ez nem jelenti azt, hogy nem kell tervezni! Főleg akkor, amikor tulajdonos-cégvezető nehezen tudja egymás mellett szervezni a magán- és üzleti életét. Hát még milyen fontos ez a családi vállalkozásoknál. (No, erről majd egy külön írásban elmélkedek.) A papírra vetett gondolatok fontos elemei a tervezésnek, mindig egzakt módon ellenőrizhető, és persze tudjuk, hogy a szó elszáll, de az írás…..
Nézzük, mi kerüljön a papírra. A KÜLDETÉSÜNK. A stratégiai menedzsment szemében minden vállalkozásnak alapvető célja, hogy vevői igényeket elégítsen ki profit realizálása mellett. Abban viszont különbözhetnek, hogy milyen módon szeretnék ezt megvalósítani. Nézzük végig a lehetőségeket, és írjuk le, hogy mi milyen módon szeretnénk ezt saját vállalatunknál. Ez mutatja meg, hogy miként lehet a vállalkozásban megszerzett tudást és birtokolt eszközöket alkalmazni. Sok lehetőség van, de az biztos, hogy nem lehetünk minden félék egyszerre, sajnos ilyen csoda nincs.
Biztosan mindenki találkozott már azzal a dilemmával, hogy olcsóbb legyen, vagy egyedi? Gyors legyen vagy alapos? Széles körben értékesítse ugyanazt a terméket, vagy néhány kiemelt vásárlónak adjon el máshol egyáltalán nem kapható terméket illetve szolgáltatást. Mindegyiket másképpen kell szervezni, és együtt szinte lehetetlen követni a két utat. Ezért kell megfogalmazni, hogy saját vállalkozásunkban mire építünk. Ha ez megvan, azonnal látjuk majd, hogy mennyire befolyásolja ez a cég szervezetét, a vevőinkhez és szállítóinkhoz való viszonyunkat, a kialakított működési folyamatokat.
A világ egyik legnagyobb gépgyártója a Caterpillar néhány 10 évvel ezelőtt az írta küldetésében: „Alkatrész biztosítása 24 órán belül a világ minden pontjára”. Mit is jelent ez az egyszerű mondat: folyamatos műszakot, az összes kontinensen kiépített viszonteladói hálózatot, folyamatos rendelés felvételt, precíz raktározást és ütemezett gyártást, a megfelelő biztonsági készletszintek biztosítását. Így már nem is olyan egyszerű kijelentés ez, de minden nagyobb döntésnél vissza kérdezhetünk, hogy az támogatja-e a küldetést. Egy általános mondatban rengeteg konkrétumot sűríthetünk. Ilyen a jó KÜLDETÉS: rövid, átfogó, meghatározó, teljesíthető, hat a folyamatokra és a cég partnereivel való kapcsolatra, kontrollt biztosít a stratégiai célokhoz.
Vigyázat ne keverjük össze a célokkal, az egy adott eseményhez, személyhez, tevékenységhez kapcsolódó kis célokkal, mert az hosszútávon nem segít a vállalkozásnak. 2009-2010-ben végeztem egy kutatást, ahol prosperáló, növekvő cégek vezetőivel készítettem interjúkat a stratégiai elképzelésükről és vállalkozásuk teljesítményükről. Az alábbi eredmény született (ezt bátran mutatom még ma is, mert jelentősen nem változott a helyzet):
Forrás: Kurucz Attila: Teljesítménymenedzsment módszerek alkalmazhatósága a hazai KKV-kra, 2011.
Most pedig néhány példa a kapott válaszokból:
A küldetés még egyszemélyes vállalkozásoknál sem lehet magánjellegű, és csak egyéni problémára fókuszáló:
- Megbízható, tisztességes, munkájára igényes üvegipari vállalkozás. (az erkölcsi kategóriák nehezen fordíthatók le az üzlet nyelvére, ezért filozófiának megfelel, de küldetésnek teljesíthetetlen)
- Kulturális kereskedelem, szolgáltatásokkal. (Ebből hiányzik a hogyan)
- Talpon maradás. (taktika – rövidtávú szemlélet)
- A válság túlélése. (taktikai célkitűzés, nem stratégiai alap)
- A vállalkozás eredményes folytatásának elve. (alapvető cél, nem kontrollálható, nem feltétlenül hosszú távra szól.)
Voltak majdnem jól megfogalmazott küldetések, amelyek a betarthatóság és ellenőrizhetőség miatt pontosításra szorultak:
- Biztonságos növekedés. (ide hiányzik, hogy mi által: kapacitás, piac, termék minőség, K+F)
- Minőség, postosság, megbízhatóság. (bele fogalmazható a piaci szegmens)
- Az oktatás, a kultúra fejlesztése. (ez által még nem definiál folyamatokat, hozzá kellene tenni, hogy mi által: szakképzés, kulturális programok, klub tevékenység…stb.)
- Információ közvetítése és szolgáltatása az informatikáról. (jobban leképezhető lenne, ha van megjelöljük, hogy milyen információk: a legújabb, legtöbb, legpontosabb, objektív…stb.)
- Építőipari generál-kivitelezés I. osztályú minőségben. (a piaci szegmens hiányzik)
Végül néhány jól megfogalmazott küldetés:
- Más vállalkozások segítése az adózás és számvitel területén.
- Üzleti megoldásokat adjunk gondolkodtató problémákra, új és jobb folyamatok kialakításával.
- A nem fenntartható technológiák-, termékek-, és szolgáltatások kiváltása valamint elterjesztése a CEE régióban.
- Beszállítóként rugalmassággal segítve megbízóink, megrendelőink munkáját, gyártóként a környezetvédelmi termékeinkkel segíteni a szelektív hulladékgyűjtés elterjedését.
- Vidéki kisvállalkozások fellendítése marketingeszközök segítségével.
- A hazai ügyvitel informatikai piacvezető cégévé kívánunk válni. A cégünket több emberöltőre kívánjuk megalapozni.
- Az általunk képviselt külföldi gyártók termékeinek maradéktalan képviselete.
Bízom benne, hogy így már sikerül minden cégtulajdonosnak megfelelő Vízióból elérhető KÜLDETÉST megfogalmaznia, amit ki is tapétázhatunk az iroda falára, hogy emlékeztessen a helyes útra.
0 Comments